Je kent ze vast…Het kind dat steeds vergeet welke materialen het nodig had. De kleuter die na twee minuten in de kring van zijn stoel valt.
Over deze cursus
Je kent ze vast…Het kind dat steeds vergeet welke materialen het nodig had. De kleuter die na twee minuten in de kring van zijn stoel valt. Of het meisje dat maar door de klas blijft dwalen en nergens aan begint. Wat kan de oorzaak zijn? Het kan zijn dat de executieve functies bij deze kinderen nog niet voldoende zijn ontwikkeld. Om executieve functies te kunnen oefenen, heeft een kind taal nodig. Executieve functies, taal en gedrag zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden! Het is belangrijk om dit verband te (h)erkennen en te weten welk gedrag passend is bij de ontwikkelingsleeftijd van het kind, omdat juist executieve functies goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties! Hoe stimuleer je een kind in zijn ontwikkeling van taal en executieve functies? En hoe kun je gedrag bijsturen vanuit deze kennis?
Inhoud
Hoe verloopt de breinontwikkeling?
Wat is de relatie tussen taal en gedrag?
Wat zijn executieve functies?
Wat is de relatie tussen taal en executieve functies?
Hoe kun je de taalontwikkeling stimuleren?
Hoe kun je de ontwikkeling van executieve functies stimuleren?
Hoe kun je theoretische kennis toepassen in de praktijk?
In deze cursus van twee bijeenkomsten (13 en 27 januari 2025) verkennen we de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. In de cursus staat de theorie rondom de ontwikkeling van brein, taal, gedrag en executieve functies centraal, uiteraard afgestemd op de praktijkervaring uit het basisonderwijs. Er is ruimte om deze theorie aan de hand van casuïstiek toe te passen en praktijksituaties te delen.