Structureel bouwen aan de rekenmuur
Over deze cursus
Het lijkt zo simpel: kinderen leren automatiseren. Toch blijkt dat in de praktijk niet zo eenvoudig. ‘De methode gaat te snel’ ‘Iedereen
Over deze cursus
Het lijkt zo simpel: kinderen leren automatiseren. Toch blijkt dat in de praktijk niet zo eenvoudig. ‘De methode gaat te snel’ ‘Iedereen zit op een ander niveau’, ‘Ze vinden oefenen snel saai worden’, ‘Al die bouwstenen, waar moet ik beginnen?’, ‘Waar haal ik zo veel extra tijd vandaan?!’ en ‘Die spellen blijven niet compleet’ of ‘Waarom wordt de rekenkast niet gebruikt?’, zijn veelgehoorde geluiden.
Met deze cursus zorgen we ervoor dat het wél lukt om structureel te werken aan automatiseren, met een effectieve aanpak die aansluit bij jouw methode. We gaan uit van de belangrijkste bouwstenen uit de rekenmuur en leren je een effectief en haalbaar plan van aanpak te maken per periode van twee blokken.
Je leert je methode te doorzien én ontdekt hoe je kansen kunt grijpen om de leerlingen via Power naar Speed te krijgen. De op school aanwezige spellen kunnen desgewenst worden ingezet én je ontvangt simpele, doeltreffende ideeën voor nieuwe spelvormen.
Ook kijken we vooruit naar een vaste aanpak voor bij jou op school. Je kiest of je je richt op je groep of op schoolniveau (schoolbeleid automatiseren). Aan het eind van deze cursus beschik je over een beknopt actieplan met haalbare korte en langere termijn acties.
Tijdens bijeenkomst 1 en 2 zoomen we in op:
- Opbouw van de methode (en wijze van toetsen) in relatie tot automatiseren en feitenkennis.
- Kennis van de didactiek van de belangrijkste bouwstenen uit de rekenmuur (denk aan rekenen tot 20, vermenigvuldigen en ook basisfeiten bij het metriek stelsel en tijd).
- Gericht in kaart brengen van de rekenontwikkeling voor wat betreft automatiseren voor jouw hele groep (naar keus: met de methode, op basis van Barekatoetsen of met tijdens de cursus aangereikt materiaal).
- Mogelijkheden om leerlingen effectief, in interactie en met plezier te laten oefenen volgens het HOO-principe©.
Tijdens bijeenkomst 3 kijken we vooruit naar de structurele aanpak voor automatiseren in jouw school (voor groeps- of schoolniveau). Je ontwikkelt samen met andere cursisten een preventieve aanpak in een doorgaande lijn, waarbij je accenten legt die op jouw school belangrijk zijn (bijv. eigenaarschap, streven naar S-niveau, voorkómen van tellend rekenen, bewegend leren, growth mindset). Na afloop beschik je over een beknopt actieplan met haalbare korte en langere termijn acties. Kies je ook voor het ontwikkelen van een plan van aanpak op schoolniveau, dan werk je met medecursisten toe naar een kwaliteitswijzer automatiseren.
Wat je nog meer moet weten
De geboden informatie sluit aan bij De Wereld in Getallen 5 en Pluspunt 4, maar uiteraard zijn deelnemers van scholen met een andere rekenmethode (of bijvoorbeeld WiG/PP in Snappet) ook welkom.
Van de cursist wordt actieve deelname gevraagd (door voorbereiding en uitvoering van praktijkopdrachten die aansluiten bij je dagelijks werk). Bevindingen en ervaringen worden ingebracht tijdens de volgende bijeenkomst, ter bevordering van het van en met elkaar leren.
Afhankelijk van jouw rol in de school (bijv. groepsleerkracht of rekencoördinator) maak je een plan van aanpak voor een groep of op schoolniveau. Je ontvangt een uitgewerkt overzicht als voorbeeld, waarmee je vervolgens jouw eigen analyse en plan van aanpak kunt maken voor automatiseren.
Data: 20 februari, 18 maart en 14 april 2025, 18.30 – 21.00 uur
RSVP to This Event
Neem nu deel aan deze unieke cursus!
Laat ons weten of je meedoet met de cursus.
RSVP Now
Ja8
14 Plaatsen beschikbaar
2AanmeldingenNodig voor deze cursus om doorgang te vinden.
Heb je je al aangemeld maar wil je daar iets in wijzigen?Pas mijn aanmelding aan
Datum en tijd
20 februari, 2025, 18:30 6:30pm - 9:00pm(GMT+01:00)
Locatie
Driegang Gorinchem
Dokter van Stratenweg 15
Driegang Gorinchem
Kosten
525 per deelnemer. (Dit is inclusief cursusmap met hand-outs en extra materialen (handige toetsbladen, rekenmuurtje, praktische beslis-boomdiagrammen, tipbladen etc.)
Omvang
De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten van 2,5 uur. Er worden praktijkopdrachten gegeven die aansluiten bij jouw dagelijks lesgeven. De cursus kent een totale studiebelasting van 20 uur.