Bouwsteen Begrijpen en sturen van gedrag van leerlingen
Over deze cursus
Dagelijks werken we aan goed onderwijs voor alle leerlingen! We genieten ervan, we zoeken naar mogelijkheden om dat elke dag weer een beetje beter te maken. We trekken
Over deze cursus
Dagelijks werken we aan goed onderwijs voor alle leerlingen! We genieten ervan, we zoeken naar mogelijkheden om dat elke dag weer een beetje beter te maken. We trekken daarbij actief met elkaar op.
De manier van onze samenwerking in de regio staat beschreven in het ondersteuningsplan. Het huidige plan loopt nog volgend cursusjaar en dat maakt dat we na de zomervakantie gaan starten met de inhoud van het nieuwe plan. We vinden het fijn als jij met ons mee wilt denken.
In de achterliggende tijd zijn er op veel scholen ‘Inclusief onderwijs op schoolgesprekken’ gevoerd. Vanuit die gesprekken én met input van de ondersteuningsplanraad (OPR), de veldwerkgroep en de schoolbesturen hebben we vijf thema’s gekozen om de komende periode verder te onderzoeken.
Jij kunt je aanmelden om mee te denken over één van deze vijf ‘bouwstenen’ van het nieuwe ondersteuningsplan. Bij alle vijf de bouwstenen volgen we dezelfde opzet. In bijeenkomst 1 krijg je een korte presentatie en toelichting. Daarna is er veel ruimte om dingen mee te geven over de bouwsteen. Welke wensen hebben jij en je collega’s? Welke (voor)beelden hebben zijn er? En wie zou wat kunnen doen? De opbrengst van deze sessie wordt verwerkt in maximaal 3 A4’tjes. In sessie twee (digitaal) krijg je de mogelijkheid om hier nog aanvullingen op te doen en op de beschrijving te reflecteren. Ook delen we dan hoe de inhoud van de gevolgde sessie aansluit bij de overige bouwstenen.
Waar gaat het over
We weten allemaal dat gedrag altijd een gevolg van iets is. Maar toch, onrust in je klas of externaliserend gedrag van een leerling in je klas heeft een forse impact op jou als leerkracht. En ook soms de medeleerlingen (en hun ouders).
In deze bouwsteen denken we met elkaar verder na over de vragen die naar boven komen rond het gedrag van leerlingen. We doen dat zeker vanuit het sociale model, dat betekent concreet dat we de omgeving als belangrijke factor zien om het gedrag te begrijpen en te sturen. Deze omgeving bestaat uit het geheel van leerkrachthandelen, onderwijsaanbod en -aanpak en medeleerlingen. Natuurlijk spelen soms ook kindfactoren een rol, maar in deze bouwsteen gaan we op zoek naar datgene wat Driegang de komende jaren kan doen om gedrag van leerlingen beter te begrijpen en te sturen.
Wat je nog meer moet weten
Deze bouwsteen wordt 2x besproken.
Dinsdag 30 september – 15.30-17.30 uur (Gorinchem) | Dinsdag 11 november – 15.30-17.00 uur (online) |
Ik meld me hiervoor aan!
Neem nu deel aan deze unieke cursus!
Laat ons weten of je meedoet met de cursus.
Klik op JA om jezelf aan te melden >
Ja
30 Plaatsen beschikbaar
Deze cursus gaat door!
Heb je je al aangemeld maar wil je daar iets in wijzigen?Pas mijn aanmelding aan
Driegang
Datum en tijd
30 september, 2025, 15:30 3:30pm - 5:30pm(GMT+02:00)
Locatie
Driegang
Dokter van Stratenweg 15