Doorgaande lijn groep 2-3 (4e cursusdag)
Over deze cursus
De overgang van kinderen van groep 2 naar 3 is voor kinderen en leerkrachten een uitdagende. Van volop handelend leren vanuit thematische, rijke contexten komt de nadruk
Over deze cursus
De overgang van kinderen van groep 2 naar 3 is voor kinderen en leerkrachten een uitdagende.
Van volop handelend leren vanuit thematische, rijke contexten komt de nadruk sterk te liggen op luisteren en (ver)werken.
Door de nadruk van ‘werken’ te verschuiven naar ‘gedifferentieerd betekenisvol leren’ realiseer je een veel soepeler overgang van groep 2 naar groep 3.
Dat is waar deze cursus op inzet. Een betekenisvol (en daarmee voor iedereen uitdagend), gedifferentieerd taal- en rekenaanbod. Tegemoetkomen aan hoe het jonge kind leert zonder bang te hoeven zijn dat je afbreuk doet aan de leerdoelen van groep 3.
Wat komt in deze cursus aan bod?
- De kracht van spel voor de ontwikkeling van taal en rekenen. Denk daarbij aan thematisch spel, bewegingsspel en regelgebonden spel. Met speciale aandacht voor het opzetten van hoeken in groep 3. En het klassenmanagement dat hierbij hoort.
- Inzicht in de essentiële doelen bij taal en rekenen, voor groep 2, 3 en 4. Dit maakt de stap om op verantwoorde wijze te kunnen spelen met je methode een stuk makkelijker.
- Cruciale kennis over de ontwikkeling van lezen, schrijven en rekenen in groep 2 en 3. Ook dit helpt je om op een verstandige wijze flexibeler om te kunnen gaan met de methoden.
- Direct toepasbare kennis over ontwikkelingsgerichte didactiek in groep 2 en 3. Denk aan het schrijfplan, de revisiekring, de vertaalcirkel. Ook inzichten vanuit breinleren en bewegend leren komen aan bod.
- Het ontwerpen van thematisch spelend leren met echte lees-, schrijf- en rekenactiviteiten. En hoe dit prima samen kan gaan met de methoden die je hebt.
- Handelingsgericht observeren en begeleiden binnen dit thematisch spelend leren. Dus: hoe houd je zicht op de ontwikkeling van alle kinderen en hoe gebruik je die informatie om je aanbod en begeleiding te verbeteren.
Hoe doen we dat?
- We zorgen er elke bijeenkomst voor dat je naar huis gaat met concrete tools om het onderwijs in je groep betekenisvoller en meer afgestemd te maken. Vanaf het eerste moment kun je dus al aan de slag. Leren door doen. Zo snel mogelijk.
- De ervaringen die je opdeed, grijpen we aan om inzichten, kennis en vaardigheden te verdiepen en uit te breiden. We blijven daarmee dicht bij jouw praktijk. Dit betekent dat er volop ruimte is voor jouw persoonlijke vragen.
- We bakenen elke bijeenkomst duidelijk af. Dat betekent dat tijdens elke bijeenkomst maximaal twee doelen centraal staan. Dit zorgt voor diepgang tijdens de bijeenkomsten.
- We zorgen dat theorie altijd gekoppeld wordt aan duidelijke praktijkvoorbeelden en dat je tijdens de bijeenkomsten deze theorie zelf koppelt aan je eigen praktijk via werkopdrachten.
- We documenteren wat we doen, zodat je aan het eind van de bijeenkomsten een naslagwerk hebt. Dit maakt het beter mogelijk om wat je aan het leren bent te delen met je collega’s. Soms krijg je ook een artikel mee dat je voorafgaand aan de volgende bijeenkomst kunt bestuderen.
Wat je nog meer moet weten
Data: 19 september, 10 oktober, 5 november, 28 november en 12 december 2024, 19.00 – 21.30 uur
Praktijkopdrachten: na iedere bijeenkomst, houd rekening met een investering van 1,5 uur per keer. Het gaat vooral om nieuwe dingen doen, uitzoeken en uitproberen.
RSVP to This Event
Neem nu deel aan deze unieke cursus!
All spaces are reserved! Join the waitlist!
Current waitlist size1
Deze cursus gaat door!
Heb je je al aangemeld maar wil je daar iets in wijzigen?Pas mijn aanmelding aan
Datum en tijd
28 november, 2024, 19:00 7:00pm - 9:30pm(GMT+01:00)
Locatie
Driegang Gorinchem
Dokter van Stratenweg 15
Driegang Gorinchem
Organisator
Kosten
515 per deelnemer
Omvang
Vijf bijeenkomsten van 2,5 uur