Centraal staat dat het kind/de leerling ongeacht zijn eventuele problematiek verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag en leren. Maken we de leerling dan ook verantwoordelijk voor zijn gedrag, dat wil hij best, als hij maar van ons het gereedschap (zijn eigen talenten en kwaliteiten) heeft gekregen om positief gedrag te tonen.
Durft u met ons de paradigmashift aan, durft u achter het ongewenst gedrag samen met het kind uit te zoeken welke talenten en kwaliteiten hij in zich heeft om gewenst gedrag in te zetten?
Straf- en beloningssystemen behoren dan ook niet tot deze aanpak en maken geen onderdeel uit van deze training.
De thema’s van de training
• We maken het kind/de leerling eigenaar van zijn gedrag- en/of leerprobleem.
• We observeren het kind/de jongere, komen boven de emoties en voorbeelden uit, maken analyses, stellen hypotheses en komen tot een gezamenlijke aanpak
• We zoeken de talenten achter het ongewenst gedrag om het kind/de jongere een andere keuze te laten maken.
• We bepalen samen met het kind/de jongere zijn hulpvraag
• We staan stil bij onze eigen ondersteuningsvraag
• We zoeken de oplossingen samen met de leerling in zijn eigen context, handelingsgericht werken
• We leren hoe het individuele ontwikkelingsperspectief/plan van aanpak samen met de leerling/het kind in te vullen
• We staan kort stil wat dit concept betekent voor de leerlingbesprekingen?
• En we hebben aandacht voor de professionaliteit en collegialiteit, hoe geven we dat handen en voeten? Zonder je collega’s los je de dagdagelijkse gedragsuitdagingen niet op!
Van belang is dat de leerkracht/ondersteuner een aantal leerlingen/kinderen kiest en deze de gehele training blijft volgen. Het moeten leerlingen zijn die hem/haar op een of andere manier raakt op het gebied van motivatie, zelfvertrouwen, houding, inzet, gedrag of leren.
Wanneer
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten:
Dinsdag 30 september 2025 van 19.00 – 21.00
Maandag 27 oktober 2025 van 19.00 – 21.00
Maandag 10 november 2025 van 19.00 – 21.00