Dit is een herhalende cursus

Begeleidings- en coachingsgesprekken

di26mei19:0021:00Begeleidings- en coachingsgesprekkenCoachen en begeleidingDriegang, Dokter van Stratenweg 1519:00 - 21:00(GMT+00:00) CursusleiderEmiel van DoornKosten€295,00 per deelnemer Omvang4 avonden van 2 uur (19.00 - 21.00 uur) CursusaanbodPedagogiekOnderwijssoortBovenbouw,Allen,Middenbouw,Onderbouw,VoorschoolDoelgroepDirecteur,Expertisecentrum,Intern begeleider/ Kwaliteitscoördinator,Leerkracht,Onderwijsassistent,Overig

Over deze cursus

Waar gaat het over:

Van “wij weten het voor jou” naar “laten we dit samen oplossen”

We gaan kritisch kijken naar onszelf, de leerlingen/kinderen, de collega’s en de eigen organisatie. Welke doelen hebben we? Hoe voeren wij onze gesprekken? Welke resultaten hebben we? Wie moet naar wie luisteren? Voor de oudere leerlingen wordt er expliciet aandacht besteed aan hoe coachingsgesprekken doelgericht ingezet kunnen worden t.b.v. de verdere ontwikkeling na de school. Voor de jongere kinderen zullen de begeleidingsgesprekken meer ontwikkelingsgericht zijn (binnen de school/thuissituatie) met eventueel de nadruk op het (leer-) gedrag van de leerling. De bijeenkomsten zijn gericht op het ontwikkelen van een mogelijk alternatief gedragsrepertoire t.b.v. de begeleidings- en coachingsgesprekken op basis van de positieve ontwikkelingspsychologie. Centraal bij de positieve ontwikkelingspsychologie is dat we ‘alles’ samen doen met de leerling of het kind, ongeacht zijn leeftijd en/of onderliggende problematieken.

Om de cursusdagen een praktische invulling te geven, wordt van de deelnemers verwacht dat zij zoveel mogelijk in eigen tijd de theorie eigen maken. Cases kunnen door de cursisten zelf worden ingebracht en ter plekke behandeld. Het direct toepasbaar maken van de theorie is één van de belangrijkste kenmerken van de training.

Wat u nog meer moet weten:

Bijeenkomst 1: 

Aandacht voor het onderscheid tussen onderwijsleergesprekken, begeleidingsgesprekken en coachingsgesprekken. Het leren van de vaardigheden ‘leeg hoofd’, ‘pingpongen’ en ‘het contact maken op gevoel, vaardigheden en kennis’.

Bijeenkomst 2: 

Gesprekstechnieken, welke soorten vragen zijn er en welke zijn het meest efficiënt en effectief? Werken aan contact, de relatie wederkerig maken, gelijkwaardig communiceren, papegaaien, parafraseren en samenvatten.

Bijeenkomst 3: 

Analyses maken van het (leer-) gedrag van een leerling op basis van een gegeven structuur, uitgaan van concreet waarneembaar gedrag en het leren stellen van hypotheses t.b.v. het te voeren gesprek.

Bijeenkomst 4: 

Communiceren met i.p.v. over de leerling, communiceren op basis van een gedegen analyse en niet op basis van emoties: signaleringsniveau overstijgen! De leerling/het kind expliciet probleemeigenaar laten worden van zijn ontwikkelingsproces en gedrag.

Wanneer

Deze cursus bestaat uit vier bijeenkomsten:

Dinsdag 10 maart 2026 van 19.00 – 21.00

Dinsdag 24 maart 2026 van 19.00 – 21.00

Dinsdag 14 april 2026 van 19.00 – 21.00

Dinsdag 26 mei 2026 van 19.00 – 21.00

Ik meld me hiervoor aan!

Neem nu deel aan deze unieke cursus!

Laat ons weten of je meedoet met de cursus.

Klik op JA om jezelf aan te melden >

Ja

20 Plaatsen beschikbaar

8AanmeldingenNodig voor deze cursus om doorgang te vinden.

Heb je je al aangemeld maar wil je daar iets in wijzigen?Pas mijn aanmelding aan

Driegang

Datum en tijd

26 mei, 2026, 19:00 7:00pm - 9:00pm(GMT+00:00)

Locatie

Driegang

Dokter van Stratenweg 15

Routebeschrijving opvragen

Omvang

4 avonden van 2 uur (19.00 – 21.00 uur)

Kosten

€295,00 per deelnemer