Het doel van inclusief onderwijs is dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen dicht bij huis naar dezelfde school kunnen, zoveel mogelijk bij elkaar in dezelfde klas
Over deze cursus
Het doel van inclusief onderwijs is dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen dicht bij huis naar dezelfde school kunnen, zoveel mogelijk bij elkaar in dezelfde klas zitten en elkaar kunnen ontmoeten op het schoolplein. De streefdatum om inclusief onderwijs te hebben gerealiseerd is 2035. Dit betekent dat we voldoende tijd hebben om de school vanaf de onderbouw in de loop van 8 jaar een inclusieve school kunnen laten worden en inclusief vorm te geven.
Tijdens de training staan we stil bij inclusie en inclusief onderwijs, waarbij er vooral ook bij wordt stilgestaan dat inclusief onderwijs niet tot meer werkdruk hoeft te leiden, maar juist ook de mogelijkheid biedt om meer rust te creëren en ruimte vrijmaakt voor ‘echte’ ontmoetingen met en tussen kinderen. In de training staan de volgende thema’s centraal:
Onderwijs maak je samen
Coöperatief werken
Inzicht hebben in de eigen persoonlijk talenten, kwaliteiten, mogelijkheden en beperkingen en in die van de ander
Het gebruik maken van de leraar/onderwijsassistent en van medeleerlingen als informatiebron
Gedeelde verantwoordelijkheden
Hulp geven aan en hulp ontvangen van de onderwijsprofessional en de medeleerlingen
Voorkennis activeren
(Meta)cognitieve en executieve functies, in het bijzonder zelfcontrolevaardigheden
Wat je nog meer moet weten
Deze cursus bestaat uit vier bijeenkomsten:
8 januari, 5 februari, 5 maart en 9 april 2025.
Meer informatie vind je door te klikken op onderstaande linkjes: