Inclusief begaafd onderwijs; 'Hoe dan?!'
Over deze cursus
Inclusief begaafd onderwijs; ‘Hoe dan?!’ Concreet vormgeven aan het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid vraagt dat scholen zich moeten afvragen waar we nu precies voor staan als
Over deze cursus
Inclusief begaafd onderwijs; ‘Hoe dan?!’
Concreet vormgeven aan het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid vraagt dat scholen zich moeten afvragen waar we nu precies voor staan als het om goed onderwijs gaat. Wat definiëren wij zelf als goed onderwijs voor ál onze leerlingen en hoe zorgen we dat we voor de leerlingen met kenmerken van begaafdheid aan onze eigen omschrijving van goed onderwijs gaan voldoen?
In een maatschappelijke ontwikkeling waarin er vooral vanuit een inclusief gedachtegoed gekeken wordt naar hoe we passend onderwijs dan moeten organiseren, ontstaat soms de misvatting dat passend onderwijs alleen kan plaatsvinden als we alle leerlingen samen in één klas onderwijs bieden. Maar die inclusieve gedachte zouden we ook kunnen formuleren als ‘niemand buitensluiten van onderwijs’ of wellicht beter nog ‘niemand buitensluiten van het recht op ontwikkeling.’ Zo geformuleerd liggen alle organisatievormen namelijk weer open. Daardoor bereiken we dat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn om als school te kijken wat aansluit bij de eigen definitie van goed onderwijs. In de bijeenkomst van deze middag komt deze afweging aan de orde. Daarbij beperken we ons niet alleen tot de cognitieve invulling van goed onderwijs, maar verkennen we goed onderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid vanuit Biesta’s ‘trojka’ ‘kwalificeren, socialiseren en subjectificeren.
Eleonoor van Gerven is een specialist op het gebied van begaafdheid. Zij is de auteur van onder andere Passend Onderwijs voor begaafde leerlingen (2012), diverse delen voor de reeks Knapzak Praktijkgidsen, Aan de slag met slimme kleuters (2014), Goed onderwijs voor begaafde leerlingen (2016) en hoofdredacteur van Handboek hoogbegaafdheid (2009) en van De gids (2.0). Over begaafdheid in het basisonderwijs (2016, 2023). In 2021 verscheen ‘Hoe dan?!’Pakkend onderwijs aan begaafde leerlingen’ (2021). Dit boek schreef ze samen met Anouke Bakx en Annemieke Weterings-Helmons. Onlangs promoveerde zij op het opleiden van specialisten begaafdheidsonderwijs, Raising the bar. The competencies of specialists in gifted education. Eleonoor van Gerven heeft een eigen nascholingsinstituut voor leraren: Slim! Educatief. Zij ontwikkelde onder andere de geaccrediteerde post-hbo-registeropleidingen Specialist Begaafdheid en samen met Annemieke Weterings-Helmons Specialist Dubbel-Bijzondere Leerlingen. Vanaf 1 juni 2023 is Eleonoor van Gerven de programmamanager van het landelijke Kenniscentrum Hoogbegaafdheid (NTCN).
Reageer nu
Neem nu deel aan deze unieke cursus!
Laat ons weten of je meedoet met de cursus.
Ja47
53 Plaatsen beschikbaar
Deze cursus gaat door!
Heb je je al aangemeld maar wil je daar iets in wijzigen?Pas mijn aanmelding aan
Datum en tijd
20 november, 2024, 14:30 2:30pm - 5:30pm(GMT+02:00)
Locatie
De Til
Breestraat 1 in Giessenburg
Kosten
geen kosten aan verbonden
Omvang
een bijeenkomst van drie uur